تبلیغات
همسفران HAMSAFARAN - پرسش (5) مهریه خانم ها باید به چه میزان باشد ؟
 
همسفران HAMSAFARAN
 
 

میزان مهریه چقدر باشد خوب است ؟


خانم مشاور خواهشم می کنم در باره میزان مهریه هم از نظر دینی و هم از نظر عرفی توضیح دهید ؟

 

   خواهش میکنم درباره میزان مهریه هم از نظر دینی و هم از نظر عرفی توضیح دهید ؟

آیا درست است که می گویند مهریه سنگین زندگی نحسی می آورد  و  حرام است ؟  در مقابل برخی می گویند اگر مهریه سبک و کم باشد مرد هر وقت هوس کرد فورا مهریه را پرداخت می کند و به سراغ زن تازه تری می رود ؟
چرا شایعه کرده اند که
اگر مرد زیر بار مهریه سنگین برود  ممکن است خانم ها فورا مهریه خود را اجراء گذارد و مرد  را به زندان  می اندازد  ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

 
یکی از موارد جنجال برانگیز پیوندهای ازدواج  موضوع  تعیین مهریه و کابین خانم هاست


  یکی از موارد جنجال برانگیز پیوندهای ازدواج موضوع  تعیین مهریه و کابین خانم هاست باید گفت که موارد بسیاری بوده است که دو طرف همدیگر را مورد پسند قرار داده  بودند  ، متا سفانه  در جلسه تعیین مهریه ، روند کار متوقف مانده است .

 

در مورد مهریه دختران ، برخی پیش فرض ها در  عرف و ذهنیت مردم  وجود دارد که دانستن آنها ضروری است و می بایست دو طرف در این موارد به گونه ای به یکدیگر اطمینان بدهند

1- برخی از پدران و مادران مهریه را ابزاری می دانند برای تضمین  و یا اهرم فشار برای کنترل رفتارهای پیش بینی نشده مردان مانند  ازدواج مجدد و یا جلوگیری از اذیت و آزار دخترشان .

2- برخی مهریه را  برچسب و نمودار ارزش دختران خود و طایفه  می دانند .

3- برخی مهریه را بیمه بیکاری می دانند که به هنگام جدایی و یا فوت همسر از آن برای مخارج و اداره امور خود از آن استفاده کنند .

4- برخی  مهریه را در برابر جهیزیه حساب می کنند

5- برخی مهریه را عامل باز دارنده برای اینکه مرد همسرش را طلاق ندهد می دانند

6- برخی نیز می گویند مهریه حق اوست در برابر اینکه اختیار خود را به همسرش واگذار می کند.

7-برخی از آقایان نیز بر این گمان هستند که اگر مهریه سنگین را بپذیرند ممکن است خانم در زندگی با اندک دلخوری که از مرد پیدا می کند فورا مهریه خود را درخواست کند و در صورت عدم توان او را به زندان بیاندازد .

      ما در باره رد و یا پذیرش این پیش فرض ها سخنی نداریم اما در باره اینکه میزان مهریه به چه میزان باشد ، یاد آور می شویم پیش از اینکه مهریه را تعیین کنید به نکات زیر توجه داشته باشید .

یک مهریه و کابین هر چقدرکه باشد در قرآن شریف  حق زن دانسته و به هر اندازه که  توافق  کرده اند مرد می بایست آن را بپردازد .

وَ إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ زَوْجٍ مَكانَ زَوْجٍ وَ آتَیْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئاً أَ تَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبیناً (سوره نساء آیه 20)

و اگر خواستید به جاى همسرى كه دارید همسر بگیرید، حتى اگر همسر اول یك پوست گاو پر از طلا كابین داده‏اید نباید چیزى از آن را پس بگیرید، چگونه و بچه مجوزى پس بگیرید با اینكه پس گرفتن آن بهتان و گناهى آشكار است .

اگر پوست گاو را به صورت کیسه در آورند به آن قنطار می گویند  برخی گفته اند که گنجایش قنطار 40 اوقیه  طلا است  و هر اوقیه  را 28 مثقال طلا گرفته  اند که اگر هر مثقال طلا را فرضا برابر با  یکصد هزار تومان  گرفته  شود یک  قنطار برابر است با  یکصد و  دوازده میلیون تومان  و برخی آن را برابر با هفت میلیون دینار  یا 52500 مثقال طلا دانسته اند که اگر هر مثقال  طلا  را فرضا برابر با  100000تومان گرفته شود  یک اوقیه  برابر می شود با 5250000000 یعنی پنجهزار و دویست و پنجاه میلیون تومان . (  نگاه کنید به  اصول مالکیت در اسلام ، آیت الله احمدی میانجی  ج 1 ص 52)

 دوم با این حال در برخی از آیات آمده است که  « اگر مرد همسرش را ، پیش از آن که با او تماس بگیرد و آمیزش جنسی کند   خواست  طلاق دهد  در حالی که مهریه برای او تعیین کرده است ، لازم است نصف آنچه  را تعیین کرده به وی بدهد مگر اینکه او حق خود را ببخشد یا ( در صورتی که  زن  صغیر  و سفیه  باشد  ولی و سرپرست  آنها  یعنی ) آن کسی که گره ازدواج در دست اوست ، آن را ببخشد . 

و در ادامه  در قرآن  شریف به این دسته از بانوان سفارش کرده که : « گذشت کردن شما ( و بخشیدن  تمام مهر به آنها ) به پرهیزکاری نزدیکتر است و گذشت  و نیکو کاری را در میان خود فراموش نکنید  که خداوند به آنچه که انجام می دهید بیناست .

 وَ إِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَ قَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَریضَةً فَنِصْفُ ما فَرَضْتُمْ إِلاَّ أَنْ یَعْفُونَ أَوْ یَعْفُوَا الَّذی بِیَدِهِ عُقْدَةُ النِّكاحِ وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ (سوره بقره :237)

سوم گفته شده که پیامبر خدا (ص)  در ازدواج دختران و زنان خود پانصد درهم مهر را قرار داده  است  ولیکن  از زیادی آن جلوگیری نکرده و به اختیار طرفین وا گذار  نموده است ولی  از زیادی مهر نکوهش نموده اند و فرموده اند  که برترین زنان امت من  کمترین  از مهریه ها  را دارند  . 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَفْضَلُ نِسَاءِ أُمَّتِی أَصْبَحُهُنَّ وَجْهاً وَ أَقَلُّهُنَّ مَهْراً (

كلینى، ابو جعفر، محمد بن یعقوب، الكافی (ط - الإسلامیة)، 8 جلد، دار الكتب الإسلامیة، تهران - ایران، چهارم، 1407 ه‍ ق؛ ج‌5، ص: 324 ح 4 )

به عبارت دیگر مهریه زیاد حرام نشده است ولی مکروه است

چهارم آیت الله مکار شیرازی در باره مهر السنة  چنین آورده اند که  : «كتاب النكاح (مكارم)

اندازۀ مهر السنه پانصد درهم (250 مثقال نقره) است و اگر هر مثقال هزار تومان باشد مبلغ مهر دویست و پنجاه هزار تومان مى‌شود و گفته شد كه پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه و آله بیش از این مقدار مهر قرار نداد، نه براى همسرانش و نه براى دخترانش.

(شیرازى، ناصر مكارم، كتاب النكاح (مكارم)، 6 جلد، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب علیه السلام، قم - ایران، اول، 1424 ه‍ ق ؛ ج‌6، ص: 17)

پنجم  - فقهاء و علمای شیعه با توجه به روایات زیادی ، مهریه زیاد را مکروه می دانند اما  برخی نیز به این نکته توجه دارند که گاهی از اوقات مهریه کم  نیز ممکن است مشکلاتی برای کانون یک خانواده  ایجاد کند  مثلا برخی از مراجع عظام تقلید  در این باره  چنین  یاد آور می شوند :

گاهى قلّت مهر هم سبب مشكلاتى شده و اركان خانواده متزلزل مى‌شود، مثلا مهریۀ زن را یك سكّه و یا یك جلد قرآن قرار مى‌دهند و گاهى سبب مى‌شود جوان هوس‌باز پس از چند روز این زن را نمى‌پسندد و به او مى‌گوید بیا مهرت را بگیر و به خانۀ پدرت برو، كه این امر باعث تزلزل اركان خانواده، زواج و نكاح است، آیا در اینجا هم تقلیل مهر خوب است؟ آیا باید بین موارد تفصیل دهیم؟ به این معنا كه بگوییم در جایى كه اشخاص مؤمن، متدیّن و شناخته شده هستند، مانعى ندارد كه مهر كم باشد ولى در مورد جوانهایى كه اطمینان نداریم كه فردا چه مى‌كنند، محكم كارى كنیم تا مجبور شود كوتاه بیاید و یا این كه بینابین را بگیریم، یعنى نه مهر السنّة كه پانصد درهم باشد و نه آلاف و الوف، بلكه یك مقدار معقولى را مهر قرار دهیم.

ما هم به افراد توصیه مى‌كنیم چون وسوسه‌هاى طلاق و توقّعات زوج و زوجه از هم زیاد است، باید سنگ نسبتا سنگینى به پاى آنها ببندیم تا نتوانند از خانه و زندگى فرار كنند.

پس به هر حال مى‌توانیم استثنایى به حكم شرعى بزنیم و بگوییم نسبت به اشخاص و یا جوامع مختلف مقدار مهر تفاوت مى‌كند، اگر جایى اطمینان كافى نبود و خوف متلاشى شدن خانواده بأىّ شى‌ء یسیر بود، مانعى ندارد كه مهر نیمه سنگینى را براى او در نظر بگیریم تا ازدواج آنها به سادگى منجر به طلاق نگردد.

اینها مسائلى است كه فقیه باید در نظر بگیرد و نمى‌توان در همۀ موارد یكسان حكم كرده و گفت باید مهر به اندازۀ مهر حضرت زهرا علیها السّلام باشد كه در این صورت ظلم به زوجه است، و دلیل آن انصراف ادلّه به جایى دیگر است، چرا كه شارع به خاطر تسهیل در امر ازدواج مهر را سبك قرار داده، حال اگر ببینیم این امر، موجب تسهیل امر طلاق مى‌شود، ادلّه از چنین جایى منصرف است و معیار مهر تعبّدى نیست؛ پس جایى كه خوف متلاشى شدن است بیش از مهر السنّة كراهت ندارد، منتها خیلى بالا نباشد.


شیرازى، ناصر مكارم، كتاب النكاح (مكارم)، 6 جلد، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب علیه السلام، قم - ایران، اول، 1424 ه‍ ق ؛ ج‌6، ص: 16

ششم -  اینکه گرفتن مهریه را در هنگام خواندن عقد می توان به دو گونه تعیین کرد ه و ثبت نموده  :  گاهی می توان گرفتن آن را به صورت « عند المطالبة»  تعیین نمود یعنی هر هنگام که زن مهریه اش را درخواست کند می بایست مهریه او را پرداخت نمود  و گاهی می توان  گرفتن  آن را به صورت « عند القدرة  و الاستطاعة » تعیین  نمود یعنی هر گاه مرد توانایی و امکانات مالی پیدا نمود می توان از او درخواست نمود

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 18 مرداد 1396 10:51 ق.ظ
I like the helpful info you provide in your articles.
I will bookmark your blog and check again right here
regularly. I'm moderately certain I will be informed a lot of new stuff
proper here! Best of luck for the next!
سه شنبه 10 مرداد 1396 08:39 ب.ظ
Very descriptive blog, I liked that a lot. Will there be a part 2?
دوشنبه 5 تیر 1396 05:48 ق.ظ
قلب از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین ابتدا آیا واقعا حل و فصل بسیار
خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی درون پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن متاسفانه تنها برای while.
من هنوز مشکل خود را با جهش در منطق و یک ممکن است را سادگی به پر همه کسانی معافیت.
در صورتی که شما که می توانید انجام
من می بدون شک تا پایان در گم.
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 10:32 ب.ظ
Thanks for every other fantastic article. Where else could anyone get that
kind of info in such a perfect way of writing? I've a presentation next week,
and I am at the look for such information.
چهارشنبه 17 خرداد 1391 11:00 ق.ظ
مرسی
خوب بود
جمعه 28 بهمن 1390 11:06 ق.ظ
ممنونم مفید بود با سپاس
جمعه 18 شهریور 1390 04:54 ب.ظ
استفاده کردیم .التماس دعا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


درباره خودم زهرا پوستچیان؟

دانش آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس و مشاور امور مذهبی و خانواده و تربیت فرزند و نیزازدواج هستم که سالیانی است که همراز و همدل و راهنمای دختران دانشجوی شده ام .
امیدوارم یک مادر موفق برای فرزندانم و یک همفسر خوب برای همسرم باشم .
خواستم اینجا پنجره ای دیجیتالی را باز کنم تا یار و یاور و سنگ صبور خواهران و دختران گلم باشم

اگر توشه ای برداشتید دعایم کنید




مدیر وبلاگ : زهرا پوستچیان
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :